Monday, February 2, 2009

Rindu Serindu-Rindunya ...

Balik kampung ari Sabtu tu ari ... dah lewat petang ... sebabnya hbby keletihan sebab pagi ada xtvt merentas desa di sekolahnya. Masa on d way, terima call dari my father in law ... rupanya Ikmal Hakim tengah tertunggu2 mana mama dia tak sampai lagi.

Bila sampai jer ... terus kena terpa. Rupanya Ikmal tak sihat ... demam ... panas badannya saat memeluk tubuhku ... aku hiba sehibanya ... sejak dua tiga hari ni ... hujan setiap petang ... mungkin Ikmal terkena tempiasnya tiap kali balik dari sekolah.

Baru 3 minggu Ikmal bersekolah di kampung ... aku lihat badannya yg kurus semakin susut ... dan semakin gelap ... mungkin dia kepenatan bersekolah pagi dan petang ... apatah lagi amat susah utk makan nasi ... tinggal pula dengan atuk dan nenek yg amat memanjakannya ... setiap kemahuan dituruti ... kalau dengan mama & papanya ... nak tak nak tengah makan ... mesti duduk sekali mengadap hidangan.

Tak puas rasanya menghabiskan masa bersama-sama ... macam2 cerita yg disampaikan. Aku n hbby bergilir2 mengajar Ikmal ... dan Ikmal kelihatannya seronok belajar ... masalahnya bila dengan atuk dan neneknya macam2 alasan ...

Kami bertolak balik ke Shah Alam malam Isnin. Ikmal merayu nak ikut balik ... dan minta aku pulang keesokan paginya. Kebetulan Isnin cuti hari Wilayah, malangnya hbby ada banyak hal yg ingin diselesaikan, dan di Selangor tetap bekerja seperti biasa.

Sampai rumah ... aku rasa macam kehilangan ... sunyi sesunyinya ... ingatan pada Ikmal begitu kuat menyinggah lubuk hatiku ... Ya Allah ... berikan aku kekuatan utk menyimpan rasa rindu ini ... dan tatkala menulis entry ini ... airmataku mengalir tanpa dapat kutahan ... betapa aku amat merindui dan menyayanginya sepenuh hatiku ...





3 comments:

Zie said...

Kesian jem, banyak2 la bersabar... pandai2 je zie nasihatkan orang, kalau zie berada di tempat jem pun sama kot atau pun lebih lagi.Malum lah tak pernah berpisah dengan anak2.

seroja08 said...

thanks zie ... ingatkan saya tabah... tapi rupanya masih kalah dgn prsn... tdi imal cerita dia nangis lepas mama balik ... dia harap sgt mama dia patah balik dan cium dia...

Cikgu Eta said...

saya tak tau nak kata apa... sedih baca entry ni....