Thursday, September 17, 2009

Tamat Praktikum

Syukur alhamdulillah ... akhirnya ... aku berjaya menamatkan praktikum dengan jayanya ... penyeliaan kali terakhir mendapat komen yang amat positif dari pensyarah dan guru pembimbing ... maklumat daripada guru pembimbing ... dapat A+, tapi markah tu patutnya untuk rentasan cemerlang jer kan ... tak kisahlah ... cemerlang atau tak ... yang pentingnya dah lulus ... dah aku perlu menyiapkan diri fizikal dan mental utk menempuh pelbagai halangan lagi sebelum bergelar guru dan juga setelah bergelar guru nanti.

Member2 praktikum semuanya dah cek nama utk interview dgn spp.gov., masalahnya nama aku sorang tak de dalam pangkalan data ... dengarnya interview antara 26-29 oktober ni ... nantilah lepas raya check balik.

Habis penyeliaan terakhir selasa tempohari ... adalah kali terakhir aku dapat masuk kelas 5 Mutiara ... ini kerana Rabu ada majlis khatam Quran, Khamis aku bertukar masa dengan Kak Haida sebabnya bertukar masa dengannya untuk penyeliaan tempohari dan Jumaat sudah bercuti.

Sebabnya dah kesuntukan masa ... aku ambil masa rehat hari Khamis untuk majlis penyampaian hadiah sebagaimana yg aku dah janjikan utk budak2 5M, utk 3 pelajar terbaik peperiksaan Setara 2 tempohari, buku skrap terbaik, pemenang syarahan dalam kelas, hasil kerja terbaik dan juga anugerah utk penglibatan paling aktif dalam kelas. Banyak juga duit yg aku laburkan utk semuanya ini ... tapi aku puas hati melakukan semuanya utk murid2 yang memberikan komitmen yang baik sepanjang aku menjalani praktikum.

Untuk penyeliaan terakhir tempohari, aku jalankan simulasi utk pertandingan syarahan ... ada yg jadi pengerusi majlis, barisan hakim, penjaga masa, dan 4 orang peserta pertandingan. skrip pengerusi majlis, teks syarahan, dan borang pemarkahan aku sediakan sendiri ... perah otak satu malam utk ingat balik suasana pertandingan syarahan ... dan alhamdulillah ... yg lain2 pun bagi kerjasama yang baik ... terutamanya masa susun atur meja kerusi ... risau sangat kalau bising ...
apa2pun ... semuanya berjalan seperti yang dirancang ... dan murid2 yang tak ambik bahagian kena lengkapkan peta minda yang diberi...

Intan Zulaikha ... peserta tunggal wanita ...

Saiful ... pengerusi majlis dan juga ketua kelas 5M yg kena kerah selalu baru bergerak ..


Doc. Roshani dan guru pembimbing , Kak Yati ...

bersama patner praktikal, Fida, doc. Roshani dan kak yati

No comments: